Collecting, Exposing, and Denouncing: Photographic Repositories and the Construction of Visual Narratives of the Rubber Era
DOI:
https://doi.org/10.18441/ind.v39i1.151-174Schlagworte:
rubber atrocities, historical photography, exhibition, Putumayo region, PeruAbstract
In Peru, the commemorations of the centennial of the ‘Putumayo Scandal’ offered the ideal conditions for discussing the meaning of rubber exploitation and its impact on the indigenous population of the Amazon through different artistic, journalistic and academic perspectives.
The present work offers some insight into photographic archives and their uses in the construction of the visual memory of the Peruvian Amazon. It recognizes the way in which recent exhibitions and illustrated publications covering the rubber period insist on a timeless and Manichaean display of this phenomenon and the actors involved in it. In this way, we reconstruct the production process of the clichés referred to the rubber exploitation and its early circulation emphasizing the context in which they were created, the compilation of these images in various collections and repositories and, finally, their so-called ‘discovery’, as well as their selection, exhibition and use in the construction of contemporary narratives about the history of the Amazon and its link to the rest of the country.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autor/innen, die in dieser Zeitschrift publizieren möchten, stimmen den folgenden Bedingungen zu:
- Die Autor/innen behalten das Copyright und erlauben der Zeitschrift die Erstveröffentlichung, womit die Arbeit nach der Veröffentlichung zugleich unter einer Creative Commons Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International Lizenz. lizensiert wird, die es anderen erlaubt, die Arbeit unter Nennung der Autor/innenschaft und der Erstpublikation in dieser Zeitschrift unverändert weiter zu geben.
- Die Autor/innen können zusätzliche Verträge für die nicht-exklusive Verbreitung der in der Zeitschrift veröffentlichten Version ihrer Arbeit unter Nennung der Erstpublikation in dieser Zeitschrift eingehen (z.B. sie in Sammelpublikation oder einem Buch veröffentlichen).
- Die Autor/innen werden dazu ermutigt, ihre Arbeit parallel zur Einreichung bei dieser Zeitschrift online zu veröffentlichen (z.B. auf den Homepages von Institutionen oder auf ihrer eigenen Homepage), weil so produktive Austauschprozesse wie auch eine frühe und erweiterte Bezugnahme auf das veröffentlichte Werk gefördert werden (siehe The Effect of Open Access).